– Markedet fortjener konkurranse og denne nye terminalen i Risavika blir den største saltterminalen i Norge. Den vil fungere både som et leveranselager til hele Rogaland fylke, men også som et beredskapslager for salt til Norge, sier salgssjef for vei, næringsmiddel og industri i Saltimport, Andreas Magnus Grimelund
Norge er helt avhengig av å få salt importert, da vi ikke har riktig klima til å produsere disse mengdene selv. Totalt importeres det ca 1,2 millioner tonn salt til Norge årlig.
Les hva lokalavisen Solabladet skriver om rekordanløpet her.
Rogaland er viktig for Saltimport
I Rogaland skapes det verdier innenfor alle næringer. Derfor er Rogaland et viktig satsingsområde for Saltimport.
– Rogaland har langsiktig og fremtidsrettet visjon innenfor våre hovedsegmenter – Fiskeri og akvakultur, næringsmiddelindustri og landbruk, infrastruktur og vei samt olje, gass og grønn nyskaping. Vi ønsker å kunne være en fullverdig og kortreist tilbyder av salt til alle disse næringene, sier Grimelund.
Saltimport har en strategi om 100% tilstedeværelse for alle våre kunder som behøver salt og saltrelaterte produkter til sin bedrift.
Salt til alle næringer og bedrifter i Rogaland
Rekordbåten losset havsalt til snøsmelting og isfjerning på vei. Dette skal sikre trygge kjøreforhold på veiene i Sandnes, Stavanger, Karmøy, Haugesund og resten av Rogaland i vinter. I tillegg sikrer denne leveransen at resten av Norge har nok veisalt i vinter.
Les mer om hvordan salt brukes på vinterveiene her.
I tillegg til veisalt kan kunder få salt til blant annet olje og offshore og næringsmiddelindustrien på den nye terminalen i Risavika utenfor Stavanger. Den nye terminalen gir også Saltimport bedre mulighet for å nå målene om bærekraftig leveranse av salt - med kortere transportvei og behov for færre innførsler.
– Vi har i dag godt samarbeid med en rekke kunder i Rogaland. Dette ønsker vi å forsterke og betjene på en bærekraftig og økonomisk optimal måte for begge parter. Vi vet at der er mange kunder vi fortsatt ikke har dialog med og at potensialet er stort, sier Grimelund.
Rekordleveranse med havsalt fra Tunisia
Båten med navn MV La Louise fraktet 30 200 tonn med veisalt som ble losset i Risavika ved Stavanger. På samme terminal tar vi inn båter i alle størrelser og med forskjellige typer saltkvaliteter.
Fokus på beredskap og bærekraft
Verdenssituasjonen de siste årene har lært oss viktigheten av å alltid ha en beredskaps beholdning som kan betjene de næringer i Norge som anser salt som kritisk for sin produksjon. Terminalen i Risavika er derfor også bygget som en sikkerhet for saltbeholdning i Norge. Stavanger ble vurdert som den mest bærekraftige plasseringen, godt plassert for mottak av skip fra alle verdensdeler.
Europeiske land importerer hovedsakelig salt fra Spania og Tunisia. Saltimport velger salt fra Tunisia, fordi det har høyest kvalitet. Saltet kommer fra Tunisia og er av typen havsalt som er produsert i saliner. Grunne bassenger på land fylles med rent sjøvann fra Middelhavet. Det solvarme klimaet sørger for at vannet fordamper og kun saltet ligger igjen. Deretter høster en havsaltet fra disse bassengene, og man får en svært bærekraftig og miljøvennlig produksjon.
Les mer om våre mål for bærekraft og miljø her.